
Fundacje rodzinne pod lupą skarbówki
Właściciele majątków, firm rodzinnych, przedsiębiorcy, chętnie tworzą fundacje rodzinne, które pozwalają nie tylko zabezpieczyć zgromadzone mienie i zaplanować sukcesję, ale przynoszą również wiele korzyści w postaci np. zwolnień podatkowych. Dlatego organy podatkowe zaczęły baczniej się przyglądać fundacjom.
Fundacja rodzinna zwolniona z CIT
Fiskus zaostrzył swoje stanowisko wobec fundacji rodzinnych, co przejawia się w odmowach wydania opinii zabezpieczających w przypadkach, gdy celem powołania fundacji była sprzedaż udziałów spółek z niższym obciążeniem podatkowym. Fundacja rodzinna jest zwolniona z podatku CIT w zakresie określonej ustawą dozwolonej działalności gospodarczej, a opodatkowanie dystrybucji środków do beneficjentów będących bliskimi fundatora wynosi jedynie 15%.
Unikanie opodatkowania
Szef Krajowej Administracji Skarbowej uznaje za unikanie opodatkowania sytuacje, gdy fundacja służy tylko jako podmiot pośredniczący w sprzedaży udziałów. Szczególnie podejrzane dla organów podatkowych są przypadki, gdy wspólnicy zatrzymywali wypłaty zysków ze spółek przez dłuższy czas, by następnie zrealizować je poprzez fundację. Krytyczne znaczenie w ocenie organów ma sekwencja czasowa działań – szybkie zbycie aktywów po utworzeniu fundacji rodzinnej budzi podejrzenia co do rzeczywistych intencji. Ministerstwo Finansów pracuje już nad przepisami uszczelniającymi obecne regulacje dotyczące fundacji rodzinnych.
Fundacja rodzinna z głową
Fundacja rodzinna założona w celu zapewnienia sukcesji pokoleniowej lub efektywnego zarządzania aktywami rodzinnymi nie budzi zastrzeżeń z punktu widzenia klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Dla przedsiębiorców planujących wykorzystanie fundacji rodzinnej kluczowe jest przemyślenie jej rzeczywistego celu biznesowego, aby uniknąć ryzyka „uruchomienia” przez organy klauzuli ogólnej przeciwko unikaniu opodatkowania.
Więcej szczegółów w naszym artykule opublikowanym w Rzeczpospolitej
Pełny tekst artykułu również tutaj
Fundacja rodzinna pod lupą fiskusa – kiedy optymalizacja staje się obejściem prawa